12 V cooking Energy consumption and calculation examples Van het gas af
Cooking on 12 Volt - Energy consumption
(English version of the page below in pdf)
This 6 page article describes the transition to electric cooking and the use of an electric kettle and coffee maker on board. It provides insight into the energy consumption, calculation examples and the schematics of a battery setup. It involves cooking on a simple induction hob with one cooking zone, an electric kettle and a coffee maker.
Van het Gas af koken op 12 Volt 2024 06 17
Deze 6 pagina's beschrijven de overstap naar elektrisch koken aan boord en het gebruik van een elektrische waterkoker en koffiezetter.
Het verschaft inzicht in het energieverbruik, rekenvoorbeelden en een schakelschema als voorbeeld voor uw eigen situatie.
Het betreft het koken op een eenvoudige inductieplaat met één kookzone die bijvoorbeeld op een aanrecht of dichtgeklapt gastoestel geplaatst kan worden.
Waarom elektrisch koken
De belangrijkste reden om elektrisch te gaan koken is dat er hierbij aan boord geen verbrandingsgassen, fijn stof en waterdamp worden geproduceerd. Daarnaast komt er geen open vuur bij kijken, waardoor de kans op brand of explosies kleiner is. Bij inductie koken wordt de hitte direct in de bodem van de pan geproduceerd. Hierdoor gaat er minder hitte verloren aan het opwarmen van de omgeving (en handgrepen). Ook kan de vlam niet uitwaaien en spaart het slepen met gasflessen. De enige waterdamp en condens die geproduceerd worden komt uit de pan zelf en niet meer van het verbrandende gas.
Wat is er nodig om elektrisch te koken aan boord?
Het elektrisch koken vergt een goed begrip - en het bewust in de gaten houden – van het energieverbruik. Een accu heeft, vergeleken met een gasfles van hetzelfde gewicht, een zeer beperkte opslagcapaciteit. Bij electrisch koken wordt een hoge ontlaad stroom (vergelijkbaar met het starten van een motor) snel bereikt. Mogelijk zult u uw accucapaciteit moeten vergroten en/of extra voorzieningen moeten treffen om de accu's te laden.
Om de lading van 12V accu's aan te geven wordt doorgaans Ampère-uur (Ah) gebruikt. 1Ah wil zeggen dat de accu over een periode van 1 uur(hour) een stroom van 1 Ampère kan leveren. Zie ook de vergelijking met kilowattuur onderaan deze webpagina.
Naast de capaciteit van de accubank is het gebruik van de individuele gebruikers van belang. Dit wordt het vermogen genoemd en is doorgaans in Watt aangegeven aan de achter- of onderzijde van een apparaat. Deze opgave is doorgaans aan de veilige kant zodat installaties niet overbelast worden. Ook geven ze doorgaans alleen het maximum vermogen aan en niet het vermogen per kook stand. Bij mijn meetresultaten heb ik de in de werkelijk gemeten (en tussen-) waarden in Watt aangegeven.
Wij gebruiken aan boord een inductiekookplaat maar een keramische kookplaat is ook mogelijk. Een plaat met vaste standen zou ik hierbij prefereren, boven een plaat die thermisch geregeld wordt en staat te schakelen. Het nadeel ten opzichte van inductiekoken is hierbij het verlies aan warmte die in de plaat zelf gestoken wordt. Daarnaast is het effect van een kookstand wijziging bij inductie koken vrijwel direct (zoals bij gas) en ijlt het effect bij een keramische plaat na.
De voor het koken benodigde 220 Volt wisselspanning wordt met een omvormer uit de 12 Volt accu's geproduceerd. Meestal is de spanning wat hoger, bijvoorbeeld ingesteld op 230 Volt.
De Victron omvormer bij ons aan boord kan verbruikers aan tot een vermogen van maximaal 1500 Watt. Vergeleken met een huisinstallatie is dit laag. Zo kan ik de 1.5 liter waterkoker van thuis (2000 Watt), via de omvormer aan boord niet gebruiken. Aan boord gebruik ik daarom een kleinere waterkoker van 955 Watt.
Onze gecombineerde omvormer/ acculader heb ik in het voorschip geplaatst. Dit is een relatief koele ruimte. Vanwege de hoge stroom is het verstandig de kabel afstand tot de accu's kort te houden en ik heb een grote 230Ah accu nabij de boegschroef geplaatst.
De omvormer/ lader wordt, als hij warm wordt, gekoeld met een ingebouwde fan vanaf de onderzijde.
Net als accu's kan men de omvormer beter niet in een motorruimte plaatsen.
Met een schakelaar naast de aanrecht schakel ik de omvormer aan/uit.
Tijdens het gebruik van deze gecombineerde omvormer/lader als omvormer, schakel ik de mode “laden van de de startaccu” af om te voorkomen dat de startaccu geladen wordt uit de huishoud accu's. De jumper die je daarvoor moet plaatsen in het apparaat heb ik naar een schakelaar aan de buitenzijde doorgevoerd zodat aan de wal deze laadmode weer handiger bruikbaar is.
Naast de getoonde omvormer/lader zijn er tal van andere merken en soorten met nieuwere technologie, andere vermogens en andere prijzen. De prijzen van enkele omvormers (zonder lader erbij) starten zo rond de 200 Euro. Recentelijk hebben wij er zo'n zuiniger inverter bijgeplaatst.
Een ander punt bij het inductie koken is, is dat de pannen er geschikt voor moet zijn. Meestal hebben zij een bodem waarop een magneet plakt en/of is de geschiktheid op de bodem aangegeven met een pictogram met een spiraal.
De plaatsing van de gebruikers
Indien de 220 V installatie al boord is, is de plaatsing van de kookplaat simpel. Bij ons staat de kookplaat op het dichtgeklapte fornuis. Ik heb de kookplaat iets hoger gezet met wat dik kurk (vastgeplakt met kit). Dit verbetert de ventilatie (Er zit een mechanische ventilatie aan de onderzijde van de kookplaat die vanaf een bepaalde temperatuur de elektronica in het toestel koelt)
Gebruikers en hun verbruik
Waterkokertje 955 W
Als ons waterkokertje “aan” staat, gebruikt de Victron omvormer ca. 116 A uit de accu's.
Het aan de kook brengen van een halve liter water duurt 3 minuten en 10 seconden (3.16 minuten)
In Ampère-uur (Ah) uitgedrukt: 3.16 x 116 / 60 = 6.11 Ah
Als de zonnepanelen intussen of daarna met 6.5 A kunnen laden is de accu na 1 uur weer aangevuld.
(Je moet feitelijk iets meer laden vanwege je verliezen)
Filterkoffie apparaat 600 W
Dit apparaat gebruikt minder dan bovenstaand kokertje maar over een langere tijd. Het apparaat wordt af en toe automatisch uit/aan gezet om de koffie langer de gelegenheid te geven door te siepelen.
Voor het verbruik heb ik 7 minuten in rekening gebracht van de ca. 8.5 min die het koffie maken duurt. Ook gevuld met een halve liter water, kwam op 7 x 56 / 60 = 6.53 Ah
Silvercrest inductieplaat met één kookzone
Standen 5 en 6 zijn getest met een pan gevuld met eveneens een halve liter water. Het duurt respectievelijk 4.45 en 3.7 minuten om de halve liter water aan de kook te brengen en er lopen forse stromen van respectievelijk 108 en 136 Ampere.
Stand 5 930 W 4.45 * 108 / 60 = 8.01Ah
6 1170 W 3.7 * 136 / 60 = 8.39Ah
Koken op stand 6 gaat met 3.7 minuut dus iets sneller maar met een 26% hogere stroom. (136 A in plaats van 108 A)
Stand 1-4 500-930 W Deze standen schakelen aan en uit (onrustig voor de omvormer)
7 1379 W te veel voor continue gebruik de voor onze Victron omvormer (wel even als piek mogelijk)
8 1550 W te veel voor genoemde omvormer
9 1685 W te veel voor genoemde omvormer
Overzicht bij het aan de kook brengen van een halve liter water.
Vermogen T tijd Stroom Lading
watt °C min A Ah
Waterkoker 955 11° 3.16 116 6.11
Koffie apparaat max.600 11° 8.4/7 * 56 6.5
Inductie stand 5 930 11° 4.45 108 8.01
Inductie stand 6 1170 11° 3.7 136 8.39
Gas pit diameter 62 mm 11° 4.66 ca.400gram Propaan
T Omgevings-temperatuur en starttemperatuur van het water bv 11°
* Koffieapparaat stopt af en toe, 7 minuten in rekening gebracht voor de Ah
Omvormer` Victron Phoenix Multi 12 1300 70
Het gasgebruik is gemeten met een bagage handweger (Gewicht fles voor – gewicht na koken).
Recentelijk heb ik een andere omvormer geïnstalleerd en bij ca.25° nieuwe vergelijkende metingen uitgevoerd. Hierbij heb ik gelijktijdig met de kWh meter het gebuikte vermogen opgenomen. Eveneens met een halve liter water kwam ik op de volgende getallen:
Walstroom RoHS/Vevor 2500W Victron Multi 12 1300 70
kWh tijd kWh tijd Amps uit accu kWh tijd Amps uit accu
Waterkoker 0.041 2:37 0.046 2:49 95-97.5 A 0.045 2:48 118 A
Koffie apparaat 0.046 10:49 0.041 10:49 50-51A 0.046 11:12 54-55.5 A
Inductie stand 5 0.057 3:57 0.053 3:22 89 A 0.054 3:42 103 A (+15%)
Inductie stand 6 0.057 3:01 111-114.5 A
De Vevor/RoHS omvormer is met zijn lagere stroom (recentere technologie) dus beduidend efficiënter.
Bij kleinere gebruikers zoals de DVD speler + monitor gebruikt de Victron omvormer wat minder (1.86 A i.p.v. 2.1 A).
Helaas werkt de koeling van de Vevor omvormer niet als geadverteerd. Ik heb er daarom een extra fan bijgeplaatst om de inverter van buiten af, vanaf een lage begintemperatuur, te koelen.
Let wel: Mijn getallen komen uit een "keuken omgeving" en niet uit een laboratorium met geijkte instrumenten en maatbekers.
We houden beide omvormers gereed voor gebruik. De groep stopcontacten die vanaf de omvormers gebruikt mogen worden, worden met een stekker verbinding aan één van de omvormers òf het stopcontact van de walstroom aangesloten. Door maar één keuze te faciliteren worden vergissingen vermeden. Een stopcontact waarop bijvoorbeeld altijd een acculader is aangesloten en de boiler vallen bij ons buiten de omvormer-gebruiker-groep. Een schema staat verderop op deze pagina.
Bij het koken in de praktijk breng ik de inhoud van de pan aan de kook en zet de plaat af. Elke ca. twee minuten breng ik de inhoud weer aan de kook en schakel weer af. Dit herhaal ik tot het gerecht gaar is – dit duurt doorgaans 10-11 minuten vanaf het eerste tijdstip van koken. Bij een twee pan maaltijd wissel ik af en toe van pan, bijvoorbeeld even de pasta eraf en de saus erop.
Koken op deze wijze, met 0.8 liter water, kost mij (gemeten aan de 220V zijde) ca. 0.161 kWh.
Met 3x thee en 3x koffie maken (0.5 liter) kom ik op een dagverbruik van 0.422 kWh. Bij 12 V komt dit overeen met 35.2 Ah en ik schat dat dit met 4 uur laden met 10A ongeveer gedekt wordt .
Let op, dit betreft alleen het koken. Het gebruik van koelkast, radio, etc. komen hier nog bij voor het totale dagverbruik.
Het totaalplaatje
Het totaal van de energiebehoefte zal voor iedereen anders zijn en afhangen van kookgewoontes, vaarschema's, seizoenen en wensen die men heeft. Men zal zelf naar behoefte het gebruik en/of de installatie aan moeten passen.
De accu's
Een grote accubank is vanwege de hoge stromen waarmee ontladen wordt belangrijk. Je kunt niet, uitgaande van de “lage” Ah waarden van een paar minuten koken, met een kleine accu volstaan.
De accu moet de hoge ontlaad stroom ook kunnen leveren als hij voor een groot deel ontladen is. Als een diep ontladen accu te zwaar belast wordt zal dit meestal resulteren in het onherstelbaar defect raken van één of meerdere cellen.
Wij gebruiken een 230Ah deepcycle accu voor de inverters. Een 120Ah accu voor de boegschroef (Die normaal maximaal 280A gebruikt over korte periodes).
Een 120 Ah Startaccu en een tweede huishoudaccu van eveneens 120Ah (ernaast als backup).
Schema van onze accu opstelling en verbinding met de 220 Volt installatie:
De inverters hebben een eigen hoofdschakelaar om sluipverbruik te voorkomen.
De temperatuur regeling mag maar maximaal 12 V hebben. Omdat ik de fan liever iets rustiger laat draaien heb ik de spanning van fan én temperatuur regeling op 9 V gestabiliseerd (7809).
Grootgebruikers bij een lage accuspannng
In de ochtend, vóór dat de zon kan gaan laden en na een avond met gebruik van TV en mogelijk de kachel, is doorgaans de accuspanning op zijn laagst. Vooral na enige dagen met weinig zon kan de spanning aardig gezakt zijn. Indien men op dat soort momenten wegvaart is het verstandig het onmiddelijk gebruik van de boegschroef, ankerlier of andere grootgebruikers, indien mogelijk, te vermijden.
Het laden
Het laden ging bij ons met de twee buitenste zonnepanelen die samen met zo'n 6-10 A konden laden. Omdat we meer zijn gaan gebruiken vanwege het elektrisch koken hebben we er recentelijk een extra 175 Watt (peak) paneel tussen gelegd.
Varend kan worden geladen met ca. 50A vanaf de alternator op de hoofdmotor. Dit vergt natuurlijk energie en dat is hoorbaar aan de belasting op de motor. Het kan soms praktisch zijn wat langzamer naar de volgende bestemming te varen, zodat er meer tijd beschikbaar is om te laden.
Mijn meetinstrumenten
Om het vermogen (watt) van de verbruikers te meten heb ik dit gedaan met nevenstaande meter
De stroom die loopt tussen de omvormer en de accu (de ontlaad stroom) is gemeten met een ampère meter die om één van de kabels geklemd wordt
De nieuwe opzet met twee inverters.
De schakelaar met de rode sleutel verbindt de inverters met de accu's. Hij staat normaal af om sluipverbruik te voorkomen. Als de schakelaar aan staat, staat er ook spanning op het temperatuur gestuurde relais die de fan aan kan schakelen. De Vevor omvormer is iets verhoogd opgesteld om ook langs de onderzijde een goede luchtstroom mogelijk te maken.
Met de stekker wordt de 220 V bron voor de gebruikers gekozen. Op de foto staan de verbruikers op het walstroom stopcontact.
Kilowattuur(kWh) versus ampère-uur(Ah)
Bij elektrisch voortstuwen gebruikt men vaak kilowattuur (kWh) en geen ampère-uur (Ah)
Dit maakt vergelijken van apparaten zoals motoren, bij het gebruik van verschillende voltages duidelijker.
Watt (W) is het elektrisch vermogen:
Wanneer bij een spanningsverschil van 1 Volt een stroom van 1 Ampère vloeit gebruik je 1 Watt
1W = 1V x 1A
Je kan je sloep bijvoorbeeld aandrijven met motor van 3000 Watt (3kW)
Bij gebruik op vol vermogen loopt er dan een stroom:
Bij 12 V : 3000 / 12 = 250 A
Om 1 uur te varen is 250 Ah nodig
Bij 48 V (gebruikelijker) : 3000 / 48 = 62.5 A
Om 1 uur varen te varen is 62.5 Ah nodig
In beide gevallen heb je 3000 Watt per uur nodig = 3kWh
Daarnaast kan de motor op diverse voltages lopen.
De eerder genoemde 12 volt 120Ah accus hebben ter vergelijking dus elk ook een capaciteit van 1440 Wh of 1.44 kWh
Door capaciteiten en benodigde vermogens in kWh en kW te benoemen is de vergelijking tussen accu's en gebruikers onafhankelijk van het voltage waarbij je ze gebruikt. Dit speelt ook bij elektrisch aangedreven auto's waarbij met verschillende voltages gewerkt wordt. Ook voor huisinstallaties wordt met kW en kWh gewerkt en in kWh afgerekend..
Jeroen Droogh www.bootprojecten.nl voor vragen en feedback: bootprojecten@gmail.com